1. Klassiek
Titel:
De Bremer stadsmuzikanten
Maker:
Gerhard Marcks
Jaartal:
1953
De Bremer stadsmuzikanten
Maker:
Gerhard Marcks
Jaartal:
1953
Beeldhouwer Gerhard Marcks maakt in 1953 een
bronzen beeld van vier dieren in klassieke pose. Het beeld heet: De Bremer
stadsmuzikanten. Het is gebaseerd op een sprookje. Onderaan staat een ezel, op
zijn rug een hond, daarboven op een kat en helemaal op de top staat de haan.
Het beeld staat in Bremen. Men in Bremen zegt: Houdt men de ezel met beide
handen vast aan de voorbenen, dan gaat een wens in vervulling. Vandaar dat de
twee voorbenen van de ezel glanzend zijn. Zij zeggen ook: Je mag in geen geval
maar 1 been van de ezel vastpakken, want dan zou de ene ezel de andere ezel de
hand reiken. Het beeld is gebaseerd op een oud verhaal. Dit verhaal komt van
Wikipedia:
Een ezel ontsnapt aan zijn baas, die hij al zijn jaren
trouw heeft gediend, als hij hoort dat hij wegens zijn ouderdom zal worden
gedood en besluit stadsmuzikant in Bremen te worden. Tijdens zijn vlucht sluit
een hond, die te oud is om aan de jacht deel te nemen, zich bij hem aan. Zijn
baas wilde hem doodslaan en daarom is hij gevlucht, de ezel zal de luit spelen
en de hond zal op de pauken slaan.
Later ontmoeten ze een kat met een gezicht als een
oorwurm, de tanden van de kat worden stomp en ze zit liever achter de haard dan
op muizen te jagen. De vrouw des huizes wilde de kat daarom verzuipen, ook de
kat gaat mee richting Bremen. De drie vluchtelingen ontmoeten een haan die zit
te kraaien, het geluid gaat door merg en been. De haan voorspelt mooi weer
omdat het de dag van Onze Lieve Vrouw is, maar de vrouw des huizes wil de haan
in de soep omdat er op zondag gasten komen.
Ook de haan wordt uitgenodigd mee te gaan naar Bremen
en samen mooie muziek te maken. 's Avonds komen ze in een bos en de ezel en de
hond gaan onder een grote boom liggen. De kat en de haan zoeken een plek in de
takken, de haan vliegt naar boven en kijkt naar de vier windstreken. Hij ziet
een lichtje en roept zijn makkers, ze gaan naar die plaats en komen bij een
felverlicht rovershuis.
De ezel kijkt naar binnen en ziet een gedekte tafel,
hij gaat met zijn voorpoten op de vensterbank staan. De hond gaat op zijn rug
en op hem klimt de kat, de haan vliegt naar boven en gaat op haar kop zitten. Dan
gaan ze allemaal hun muziek maken en springen door het raam, waarna de rovers
wegvluchten. Ze dachten dat er een spook binnenkwam. Ze doen zich te goed aan
het eten en doen het licht uit, waarna de ezel op de mesthoop gaat liggen. De
hond gaat achter de deur en de kat bij de warme as van de haard, de haan gaat
op de hanenbalk zitten.
De roverhoofdman ziet dat het licht uit is gegaan en
de rovers gaan terug naar het huis. De verspieder hoort geen geluid en gaat
naar de keuken, hij houdt een zwavelstokje bij de ogen van de kat omdat hij
denkt dat dit gloeiende kooltjes zijn. De kat springt op en spuugt en krabt,
waarna de hond de verspieder in zijn been bijt. De ezel trapt hem nog met zijn
achterpoot en de haan kraait vanaf de balk. De verspieder waarschuwt dat er een
heks in het huis zit, bij de deur zit een man met een mes en op het erf is een
zwart monster met een houten knuppel. Op het dak zit de rechter die roept om de
schurk en de rovers durven het huis niet meer in, de vier Bremer muzikanten
gaan er niet meer uit.
Een vraag is waarom de onmuzikale dieren naar Bremen
gingen om muzikant te worden. Dit heeft verschillende mogelijke redenen:
1. De bewoners van Bremen zijn zelf onmuzikaal. Zij zouden het gebalk van een ezel, geblaf van een hond, gemiauw van een poes en het gekraai van de haan nog mooi vinden.
2. Er wordt beweerd dat de stad zo tolerant is, dat er zelfs plek is voor zulke figuren.
3. De stad was een vrije handelsstad waar ieder zijn eigen beroep mocht uitoefenen. Iets wat in die tijd niet van zelfsprekend was, beroepskeuze had destijds te maken met traditie en opvolging.
1. De bewoners van Bremen zijn zelf onmuzikaal. Zij zouden het gebalk van een ezel, geblaf van een hond, gemiauw van een poes en het gekraai van de haan nog mooi vinden.
2. Er wordt beweerd dat de stad zo tolerant is, dat er zelfs plek is voor zulke figuren.
3. De stad was een vrije handelsstad waar ieder zijn eigen beroep mocht uitoefenen. Iets wat in die tijd niet van zelfsprekend was, beroepskeuze had destijds te maken met traditie en opvolging.
Het klassieke is vooral dat de dieren zelf realistisch
lijken in het beeld.
2. Postmodern
Titel:
De Stier
Maker:
Thijs Trompert
Jaartal:
1980
Onze Stier
De Stier
Maker:
Thijs Trompert
Jaartal:
1980
Dit beeld is ontworpen door Thijs Trompert(1980). Hij studeerde
beeldhouwen aan de kunstacademie in Kampen. Door veel betrokkenheid van de
Amersfoorters was Thijs erg gemotiveerd om een nieuwe stier te bouwen. Thijs is
niet het type kunstenaar dat zijn werk maakt voor afgeschermde kamertjes in
musea. Hij vindt dat zijn werk in openbare ruimtes hoort, in de open lucht.
Daar is de zichtbaarheid groter voor mensen. Zijn visie is: ‘Ik wens mij niet te beperken in mijn materiaalgebruik, dit
zou mijn ontwikkeling als kunstenaar remmen. Er zijn uitgelezen materialen om
mee te schetsen en anderen zijn beter voor conclusies. Het werk ontstaat vanuit
het materiaal, of de materiaalkeuze ontstaat vanuit het werk.’
De geschiedenis van de Stier: In de
zomermaanden van 2006 vond de manifestatie Urban Wijland plaats. In het kader
van dit project heeft Thijs Trompert ‘De Stier’ gemaakt. ‘De Stier’ kreeg een
tijdelijke plek bij het stadhuis aan het Stadhuisplein en is later in dat jaar
ook te bewonderen geweest bij Kunstkavel in het stadsdeel Vathorst. In september
2006 besloot de gemeente Amersfoort het kunstwerk van Thijs Trompert te kopen.
In november 2007 werd ‘De Stier’ als tijdelijke bewoner op de rotonde
Flierbeeksingel/Kamp geplaatst. Het dier, gemaakt van sloophout, werd al gauw
door bewoners in hun hart gesloten. ‘De Stier’ dwong respect af. Hoewel ‘De
Stier’ een verblijfsvergunning had voor 5 jaar, is het kunstwerk, na nog geen
twee jaar op de rotonde te hebben geschitterd, in 2009 vroegtijdig aan zijn
einde gekomen. Op 30 juli 2009 werd De Stier door vandalen vernield. Bij deze
vernieling was de kop er helemaal afgebrand. Restauratie wilde de kunstenaar
niet, hij wilde een nieuwe stier maken van bestendiger en ‘onsterfelijk’
materiaal. Herrijzen, een nieuwe geboorte creëren die sterker en krachtiger dan
ooit is wel. De houten stier was als het ware een prototype voor een nieuwe,
alles overtreffende stalen stier.
Zij hebben voor dit kunstwerk zelfs een gedicht
ontworpen. Als je de eerste letters van boven naar onder leest staat er: Onze
Stier.
Onze Stier
Onverwoestbaar herrezen
Nu eindelijk weer op je plek
Zo geweldig groots geworden
Een niet te missen mooie bull
Stoutmoedig staar jij
Te midden van rondrazend verkeer
Ingetogen innemend in de verre verte
En verbind je Kruiskamp met binnenstad vanaf jouw
Rotonde
Het belangrijkste aandachtspunt in dit beeld is dat het staat voor
sterk. En het waakt over Amersfoort. Dit straalt het uit, omdat het is gemaakt
van zwaar metaal en het ziet er grof uit. Het beeld is ook dynamisch, het lijkt
in beweging. Dit zie je door zijn houding. Staart omhoog en zijn hoofd staat in
een aparte, actieve houding.
3. Modern
Titel:
Boekenberg
Maker:
MVRDV
(afkorting van arcitecten:Winny Maas, Jacob Van Rijs & Nathalie De Vries)
Jaartal:
1991
Boekenberg
Maker:
MVRDV
(afkorting van arcitecten:Winny Maas, Jacob Van Rijs & Nathalie De Vries)
Jaartal:
1991
Dit gebouw is februari 2012 tentoongesteld. Het is ontworpen door
het architecten bureau MVRDV. Dit bureau is opgericht in 1991 en gevestigd in
Rotterdam. Het bureau is bekend om zijn experimentele architectuur en bijdrage
aan de vernieuwing van architectuur in Nederland. Dit gebouw heet de
boekenberg, omdat het vol met boeken staat en dit is om de bewoners aan te
sporen om meer te gaan lezen. Het uiterlijk van het gebouw en de omringende
huizen verwijst, zowel vorm als in gebruikte materialen en uitstraling, naar
een traditionele Hollandse boerderij met schuur. Hiermee wordt verwezen naar
het agrarische verleden van Spijkenisse, wat inmiddels sterk verstedelijkt is.
Met een traditionele boerenschuur heeft de architect een link met de wortels
van de stad gelegd. Het belangrijkste aandachtspunt bij dit gebouw is zeker de
vorm van de boerderij. Hiermee zie je dat ze de link met vroeger proberen te
leggen, maar toch heel modern een boerderij weergeven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten